Cees Draaijer
University of Groningen
“Ik dacht er tijdens mijn bachelor al aan om voor de klas te gaan staan. De tweejarige master Educatie leek mij dan ook de meest logische stap.
Maar omdat het onderzoek dat ik deed voor mijn afstuderen zó leuk was, heb ik toch eerst de master technische natuurkunde afgemaakt. Na een tijdje in de ict te hebben gewerkt realiseerde ik me dat ik meer met mensen wilde werken.Wat ik mooi vind aan het onderwijs is dat je écht contact hebt met je leerlingen. Iedere leerling is een eigen persoon, die aan het ontdekken is wat hij of zij belangrijk vindt... Dat je ze iets mee kan geven waar ze later iets aan hebben. Natuurkunde is best een ingewikkeld vak, maar het mooiste is wanneer mijn leerlingen leren dat ze dingen kunnen, ook al denken ze eerst van niet.
Leraar zijn is een heel menselijk beroep en je doet veel op gevoel. Maar daarbij is het heel nuttig om theoretische kennis te hebben om je aanpak te onderbouwen. Dankzij deze master heb ik de middelen om in goede termen te beschrijven wat ik zie en ervaar.Ik ben ontzettend toegewijd aan mijn leerlingen, en daar gaat soms wel tijd in zitten, maar omdat ik heel vrij ben in mijn planning bepaal ik zelf wanneer ik het druk heb. Natuurlijk ben ik gebonden aan lesuren en schoolvakanties, maar daarbinnen bepaal ik zelf hoe ik mijn lessen vorm geef en hoe ik mijn tijd indeel. Die vrijheid en het gevoel dat mijn werk er toe doet, maken mijn werk heel bevredigend.”Cees Draaijer, docent natuurkunde op het Stadslyceum in Groningen
lees verder ...